fbpx

Willy Kyrklund kysyy: Mikä on se kysymys, jonka vastaus on ihmiselämä?

Sitä olemme tässä miettineet. Ei enempää, ei vähempää. Sata vuotta sitten syntynyt Willy
Kyrklund (1921 – 2009) oli tunnettu suomenruotsalainen kirjailija ja ruotsinkielisen proosan
mestari, jonka novelli ”Prognos, negativ” sijoittuu sota-ajan kenttäsairaalaan. Haavoittunut
Nainen otetaan sisään poikkeustapauksena – hän ei ole tämän yksikön ongelma. Hän on kuolleen
ja elävän välimaastossa, identiteetiltään tuntematon, vieras, toinen, väliinputoaja, “jonku
muun”… KS38 kenttäsairaalan työntekijät tekevät kuitenkin inhimillisen valinnan joka ei tahdo
millään mahtua järjestelmään.

Toimme novellin tapahtumat ja teemat keskelle suomalaista nykytodellisuutta, jolle ajatus
poikkeustilasta ja odottamisesta kyllästymiseen asti ei ole vieras. Inspiroiduimme kesuuran, eli
tahtilevon käsitteestä, välitilasta, odottamisesta. Esityspaikaksi valikoitui bussi – ajoneuvo
matkalla jostain jonnekin. Tietynlainen välitila sekin.

Esityksessä on paljon odottamista. Niin on myös elämässä. Odotamme milloin mitäkin; jonkun
saapumista, jonkun tapahtumista, tilanteen normalisoitumista, kuolemista, elämän alkamista,
työpäivän loppumista, uuden päivän sarastusta, jonkin uuden kehkeytymistä, että joku lopulta
vastaisi ajanvarauspuhelimeen, että pääsisi röökille. Myös sairastuminen on odotusta, välitila.

Pandemian aiheuttamaa pysähdystä on verrattu tietynlaiseen kesuuraan, tahtilepoon. Se voisi
mahdollistaa jonkin uuden kehkeytymisen. Mutta kun ei: Kulttuurin, taiteen ja hoivatyön
vähäinen arvostus yhteiskunnassamme sekä järjestelmän väliinputoajien haavoittuvainen asema
on noussut esiin järkyttävällä tavalla suhteellisen lyhyessä ajassa. Näyttämötaiteilijat tai
hoivatyöntekijät eivät ole kuitenkaan vaatineet erityiskohtelua – päinvastoin olemme joutuneet
vain sopeutumaan olosuhteisiin tai yksinkertaisesti lopettamaan ammattimme harjoittamisen.

Tämä esitys on tehty yhteistyössä hoivatyön ammattilaisten kanssa. Niin pandemian kuin tämän
esityksen myötä arvostuksemme sairaanhoitajia ja hoivatyöntekijöitä kohtaan on noussut
rutkasti, puhumme heidän puolestaan yhtälailla kuin heidän kanssaan. Sairaanhoitajista on pulaa
ja monet vaihtavat alaa. Ammatinvaihtajia löytyy myös kollegoistamme, moninaisista kovan
luokan näyttämötaitelijoista joilta työntekemisen mahdollisuus evättiin kertakaikkiaan liian
pitkäksi aikaa. Odotuksesta tuli liian pitkä, epävarmuudesta sietämätöntä.

Työryhmän viesti on että kaikkea ei voida tehostaa ja nopeuttaa, ei terveydenhuollossa eikä
esittävässä taiteessa. Ajattelemme kuten Merete Mazzarella pohtii Hyvä kosketus-kirjassaan;
kulttuuria uhkaavat sellaiset arvot kuin nopeus, tehokkuus ja tuloksellisuus. Juuri nyt.

Haluamme muistuttaa Mazzarellan sanoin, että hoitotyö kaikkinensa on kulttuurimuoto, johon
kulminoituu tärkeitä kysymyksiä: kysymyksiä ihmisarvosta, suhteesta vahvan ja heikon,
itsenäisen ja riippuvaisen välillä. Sinun ja minun. Heidän ja meidän.

Esityksemme on avunhuuto sekä hoivatyöntekijöiden, kulttuurin että taiteen puolesta.

Kummasta säästetään? Ei kummastaakaan. Tämän yltäkylläisen teknologisen hyvinvointivaltion
sisällä voimme organisoida resursseja ja muuttaa itse järjestelmää. Ihmiset ovat sen rakentaneet,
ihmiset voivat sen muuttaa. Järjestelmä on olemassa ihmistä varten – jokaista.

Ville Kurki ja Sofia Molin
Ohjaajat

Työryhmä kiittää:
Ari Kankaanpää ja Linjaliikenne Muurinen oy., Maarian Vpk ja Heikki Varantola, Sanna Salanterä, Seppo
Soinila ja Turun lääketieteellinen tiedekunta, Kristiina Matintalo-Mäki, Riitta Danielsson-Ojala ja Turun
yliopistollinen keskussairaala (TYKS) sekä Turun Neurokeskus

Merete Mazzarella, Heidi Backström, Tania Font

Turun kaupunginkirjasto ja Mimmi Jäntti, Åbo svenska föreningsråd r.f., Luckan i Åbo, Pauli Poranen,
Thomas Dellinger, Janina Berman, Bror Österlund, Karen Soinila, Lahden Kaupungin teatteri, Kaarinan
Teatteri, Tehdasteatteri, Laura Mykrä, Tytti Helles, Puro Tekstiilihuoltopalvelut, Åbo Svenska Teater,
Lainahöyhenet

Lämmin kiitos rahoittajillemme:
Wihurin rahasto, Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden, Taiteen edistämiskeskus,
Konstsamfundet, Koneen säätiö, Turun teatterisäätiö, Turun kaupunki, Svenska folkskolans vänner,
William Thurings stiftelse, Stiftelsen för Åbo Akademi, Albin Löfgrens stiftelse, Svenska teaterföreningen i
Finland

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös